Door Erica Booij

Iedereen is anders, en elke case is anders, maar uiteindelijk moet een 2e spoortraject gerealiseerd worden binnen bepaalde kaders. Je hebt fases die je volgens de wet- en regelgeving op de juiste volgorde moet doorlopen, dat geldt voor elke coach. Binnen die kaders zet je vervolgens je persoonlijke competenties en kennis in, met een duurzame inzetbaarheid van de kandidaat als doel. In 2de Spoor vind ik een sparringpartner, voor de soms toch wel ingewikkelde cases.

Toverstafje

Ook als er echt geen kansen meer zijn, is een goed opgebouwd dossier nodig om aan te tonen waarom re-integratie niet lukt, waarom het traject stagneert. Het lukt namelijk niet altijd: als coach heb je geen toverstafje. Maar dan is het wel fijn om terug te kunnen vallen op de organisatie van 2de Spoor en de concullega’s die ik hier heb leren kennen. In bepaalde situaties zoeken we elkaar op en zo leren we veel van elkaar. Omdat we allemaal zzp’er zijn, is iedereen op een bepaalde manier heel gedreven. Het is fijn om onderdeel uit te maken van zo’n gemotiveerd team.

Een goede mix

Transparantie en het realiseren van een vertrouwensband vind ik belangrijk in de samenwerking met werknemer en werkgever. Iedereen heeft recht op een objectieve beoordeling, maar daarvoor is wel een bepaalde inzet vereist. Natuurlijk, de ene beperking is de andere niet, het blijft maatwerk. Voor mij is het essentieel om een goede mix te vinden van het centraal stellen van de mens en de zakelijk kant. Mijn ervaring is dat het echt kan: zakelijk maar toch humaan. Samen met de kandidaat ga ik voor duurzame inzetbaarheid, maar soms komt iemand toch in een uitkeringssituatie terecht. Dat kan dan ook een succes zijn voor betrokken partijen.

Voorbeeld

Een kandidaat is hersteld van kanker, maar heeft ook nog een hele weg te gaan. Toch spelen de zakelijke kaders, de wet- en regelgeving, in deze fase al een rol. Het werk dat ze deed kan ze niet meer doen, omdat het fysiek te zwaar is. Op zoek naar een andere tak van sport, komt leerlingenvervoer in beeld. Tijdens onze gesprekken geeft de kandidaat aan dat zij eigenlijk niet kan rijden omdat haar voet met regelmaat van het gaspedaal valt. Deze gegevens waren niet bekend, maar beperken haar wel in haar mogelijkheden en kans op werk. Vervolgens wordt de functie van gastvrouw geïnventariseerd. Tijdens het kennismakingsgesprek voor een werkervaringsplaats komt haar gehoorbeperking naar voren, te veel ruis en prikkels, waardoor het gesprek niet in de centrale ruimte gevoerd kan worden. In haar werk bij haar huidige werkgever, waar ze al bijna 30 jaar werkt, speelde communicatie een minder belangrijke rol. Ze had met haar collega’s een samenwerking gevormd waardoor de beperkingen geen belemmering waren. Door een intensieve samenwerking met werkgever, werknemer en de bedrijfsarts wordt haar dossier opgebouwd. Ze was immers met andere beperkingen uitgevallen. Tenslotte beoordeelt het UWV dat de kandidaat in aanmerking komt voor een IVA-uitkering: rust voor de werknemer en een enorme schadelast-beperking voor de werkgever.

Ruggespraak met 2de Spoor

Natuurlijk ga ik voor duurzame inzetbaarheid, daarom is het in dit soort gevallen super fijn om ruggespraak te kunnen houden met 2de Spoor. Zodat ik zeker weet dat ik er alles aan gedaan heb en met een goed gevoel afscheid kan nemen van de kandidaat. Ook als het eens een keer niet lukt om een passende baan te vinden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *