Door Mirelle Klijs
Team 2de Spoor is geweldig! Laatst had ik zo’n moment waarop ik er gewoon kippenvel van kreeg. Hoezo dan? Omdat de medewerkers als vanzelf de taken verdeelden voor een nieuwe situatie; het verwelkomen en inwerken van twee nieuwe collega’s. Wat wij altijd zeggen over 2e spoortrajecten geldt natuurlijk ook voor ons eigen team: door mensen vertrouwen te geven, staan ze op…eigenaarschap door werkgeluk!
Lees meer >
Groei
Mensen in een 2e spoortraject laten inzien wat ze wel kunnen, geeft hen meer zelfvertrouwen. Wanneer je dat punt hebt bereikt, dan kun je op zoek naar een baan die past, en dat kan iets heel anders zijn dan van tevoren gedacht. Hoe zich dat vertaalt naar ons eigen team, is prachtig om te zien. Medewerkers die binnengekomen zijn als telefoniste of administratief medewerker, hebben er ondertussen vele andere taken bijgenomen, alsof het heel vanzelfsprekend is en als ik dat benoem, zijn ze eigenlijk heel verbaasd over hun eigen functioneren. Om die groei bij hen te mogen zien, dat maakt mij bijna emotioneel.
Medewerkers staan op
We zaten onlangs in een groeifase en wilden twee nieuwe collega’s aannemen. Mijn medewerkers lieten zich horen: wij willen ook graag inspraak, want wij moeten met deze twee nieuwe collega’s nauw samenwerken. Ze hadden een punt en daarom spraken we af dat ik elke ronde een halfuur met de kandidaten zou spreken, en de directe collega’s afgewisseld ook een halfuur. De kandidaten bleken het heel prettig te vinden om tijdens de sollicitatiegesprekken alvast kennis te kunnen maken met de eventuele nieuwe collega’s, en zo sneed het mes aan twee kanten.
De klik moet er zijn
Ik richt me bij het aannemen van nieuwe medewerkers steeds meer op het werkgeluk. Als iemand het hier niet fijn vindt, gaat diegene ook niet presteren en dat is voor niemand een ideale situatie. De klik moet er zijn, alleen dan gaat het werken. Het grappige van deze casus was dat mijn collega’s het allemaal heel spannend vonden. Er was er maar één die ooit een sollicitatiegesprek had gevoerd vanuit deze ‘kant’. Toch is het een goede combinatie gebleken: ik wil weten of iemand past bij onze organisatie en of het intelligentieniveau aansluit en zij stellen hele andere vragen, meer gericht op het dagelijkse werk. Samen konden we de juiste keuzes maken.
Flexibiliteit
Ik ben continu bezig om zaken te verbeteren. Nieuwe medewerkers passen daarom alleen bij onze organisatie als ze heel flexibel zijn. In de sollicitatiegesprekken konden ze dat heel goed toelichten. Ik had namelijk vijf minuten van tevoren besloten dat we de gesprekken toch anders gingen insteken. Dit voorbeeld hadden zij gebruikt: Mirelle blijft tot op het laatste moment dingen aanpassen, voor een nog beter resultaat. Hier moet je wel mee om kunnen gaan. Flexibiliteit is heel belangrijk bij ons.
Kippenvelmoment
We konden heel snel de juiste keuzes maken. Ik heb de nieuwe collega’s meteen gebeld en een voorstel gedaan. Mijn medewerkers waren nog op kantoor en namen allemaal meteen hun eigen rol. De contracten opstellen, een welkomstbrief schrijven, inwerkschema’s maken, welkomstbloemen regelen: iedere medewerker nam een taak op zich die het beste paste. Het was voor mij een echt kippenvelmoment.
Ondernemerschap
Een goede coach laat z’n kandidaten groeien: ik vind het mooi om te zien hoe het team zich ontwikkelt en hoe iedere medewerker afzonderlijk ondernemerschap toont. Mijn overtuiging is dat hoe meer zij zelf mogen en kunnen doen, hoe meer lol ze hebben in hun werk en hoe meer ze zich verbonden voelen met onze organisatie. Ze zien de ontwikkeling ook van elkaar en kunnen zelf heel hard lachen om hoe ze het ooit anders deden. Zonder dat ze het door hebben benoemen ze hun eigen stappen, hun eigen groei. Ik vind het fantastisch!!